Purpose Day Award

 De Purpose Day Award is een prijs die we als organisatie geven aan bedrijven die het begrip ‘purpose’ echt weten in te vullen met een betekenisvol beleid en een ethisch handelen in deze wereld. Er zijn vele uitdagingen om als bedrijf én je weg authentiek en met heldere principes te volgen én staande te blijven in een ingewikkeld economisch klimaat. Gelukkig weten steeds meer bedrijven dat ze er niet enkel zijn om financiële waarde te creëren. Wat is je bijdrage? Hoe kun je duurzaam zijn? Waar betrek je mensen bij? Wat laat je achter en waar streef je naar? 

In de voorbijgaande jaren is de Purpose Day Award een peilstok gebleken in de discussie over purpose en betekenisvolle economie en is de toekenning voor bedrijven die hem kregen meer dan een erkenning gebleken. Vaak was het de handreiking om het eigen verhaal verder te vertellen. 


De Purpose Day Award werd:

  • In 2016 uitgereikt aan Mark Kulsdom met zijn The Dutch Weed Burger. Zijn bedrijf is onlangs onderdeel geworden van het wereldwijde Live Kindly Collective.
  • In 2017 uitgereikt aan CRDL Cradle - een muziekinstrument dat door aanraking zo nieuw contact mogelijk maakt met mensen die moeite hebben met communicatie zoals bij dementie. 
  • In 2018 uitgereikt aan Stegeman waar Remco Kok met zijn team de moed had om een 160 jaar oude strategie om te buigen voor 50% een vegetarische productlijn.
  • In 2019 uitgereikt aan Verstegen Specerijen, het bedrijf van Michel Driessen dat een optimaal beleid voort naar de toeleveranciers, een waardig bestaan voor de boeren en hun gezinnen wereldwijd.
  • In 2020 uitgereikt aan Koninklijke Auping waar Jan-Joost Bosman en zijn team de moed hebben gehad - ondanks een stevige competitieve concurrentie - een volledig circulair matras op de markt te brengen.


De uitreiking van de Purpose Day Award 2020 aan Jan-Joost Bosman, CEO van Koninklijke Auping.

Verstegen kreeg de Purpose Day Award in 2019 uitgereikt en Marianne van Keep nam hem toen in ontvangst.

Remco Kok van Stegeman kreeg de Purpose Day Award in 2018 en gebruikte dat om zijn verhaal verder kracht bij te zetten.

Purpose Day Award 2021 Shortlist:


Dit jaar bestaat de shortlist uit deze uitzonderlijke en mooie bedrijven:


Moonback - de startup die de moed heeft gehad het op te nemen tegen Booking en nu de eerste stappen heeft gezet om een faire prijs te rekenen voor iedereen. Of zoals ze het zelf zeggen: ‘We believe that all of this should be different – and we’re showing everyone how’.

Rechtstreex - het bedrijf dat de producten van lokale boer naar huishoudens brengt en behoorlijk aan het groeien is omdat hun businessmodel klopt. ‘Bouw samen met ons een eerlijke, lokale voedselketen’. 

Yumeko - is er een mogelijkheid om  duurzaam beddengoed en badgoed te maken? Ja, die is er en dat laat Yumeko - dit jaar met prachtige tv ads ons zien. ‘De wereld moet veranderen en verduurzamen. Change the world sleeping.’ 

i-did - het bedrijf dat sociaal ondernemen op de kaart heeft gezet en met een enorm doorzettingsvermogen nu ook het grote publiek heeft bereikt door o.a. met IKEA samenwerkt. 

Aliter Networks - een bedrijf dat begrijpt dat afval van IT een uitdaging is en daar hard aan werkt. Onze oplossing is beter dan de koop van nieuw. Make a difference!

Joline Jolink - een modeontwerpster die op haar eigen wijze een markt openbreekt en veranderen wil. ‘Het gaat over samen de essentie uitvogelen. Ontdekken wat nou echt belangrijk is in het leven. En het gaat over mode. Altijd.’